“Mémé legt contact met voorouders over de decennia en generaties heen. In deze ode aan hun kracht en hun bestaan geeft Vanhee de grootmoeders de aandacht en de liefde die ze tijdens hun leven moesten ontberen.” – Ron Rijghard in NRC
Hoe verhoudt de wereld van vandaag zich tot deze vergeten vrouwen uit het verleden, en tot de grond die zij bewerkten? En hoe zien we hen weerspiegeld in de vergeten vrouwen van vandaag, wiens arbeid nog steeds wordt uitgebuit?
Mémé is een rituele poging van Vanhee om haar grootmoeders weer tot leven te wekken, opnieuw met hen in contact te komen, te herstellen, en dan – op een andere manier – weer afscheid te nemen, binnen een grenzeloze tijd.
Meer over Sarah Vanhee
Sarah Vanhee (1980, Oostende) is kunstenaar, performer en auteur. Haar transdisciplinair werk beweegt zich tussen publieke ruimten en institutionele kunstvelden. Ze werkte in open velden, gevangenissen, privé woonkamers, theaters, op publieke canvassen, in vergaderzalen van bedrijven, enz. Recente werken zijn onder meer bodies of knowledge (school), undercurrents (interventie), collected screams (lecture-performance), Unforetold (podiumperformance), The Making of Justice (film), Oblivion (theatervoorstelling), Untitled (ontmoetingen in privéhuizen), Lecture For Every One (serie inbraken), The C-Project (kunstenaarsroman en werk in de openbare ruimte).