pedagogiek
welke methodes liggen ten grondslag aan de dierocratie?
Wij zijn heel erg geïnspireerd door de vier benaderingen.
En gebruikten deze om De Dierocratie vorm te geven.
- Burgerschapsthema’s
- IK WIJ WERELD
- Immersief leren
- Deep Democracy
1. burgerschapsthema’s
welke burgerschapsthema’s zitten in de dierocratie?
De grote burgerschapsdoelen hebben we teruggebracht naar thema’s in de Big Five (knipoog naar de wilde variant die je in Afrika kan vinden)
- ik -wij = identiteit & solidariteit
- ik- anders = inclusiviteit, diversiteit
- ik- macht = macht
- ik- vrijheid = vrijheid
- ik – echt = digitaal burgerschap/echt-fake/schijnparticipatie
De vaardigheden die de leerlingen o.a. oefenen zijn: kritisch denken, luisteren, samenwerken, je mening kunnen beargumenteren, opkomen voor je rechten, participeren in het bestuur en respectvol kunnen omgaan met verschillen.
De vijf thema’s onderzoek je met de leerlingen. In de Dierocratie komen alle thema’s voor maar kan jij kiezen welke jij voorrang en diepgang geeft. De uitdagingen in het spel worden verdiept door de vragen die jij hier stelt.
Wij behandelen de verschillende aspecten door de leerlingen mee te nemen in:
anders kijken
Zien, luisteren, voelen, ruiken, proeven en echt. Zintuigen en intuïtie.
Inspiratie voor het onderzoek in de de uitdaging Snorharen en Adelaarsogen
durven voelen
Emotie en empathie, samenwerken.
Inspiratie voor het onderzoek in de de uitdaging Leeuwenhart
helder denken
Kritisch denken, formuleren en verbeelden, omgaan met verschil, filosoferen en argumenten zoeken.
Inspiratie voor het onderzoek in de de uitdaging Kat en Hond en in het kringberaad.
gewoon maken
Zorgen voor de ander, opkomen voor je rechten.
Inspiratie voor het onderzoek in de de uitdaging Veilig nest en in het Kringberaad
maak het waar!
Alle democratische spieren worden nog eens extra kunstzinnig gestimuleerd in de grote maakopdracht in stap
2. ik – wij – wereld verpakt in de stappen van het verhaal
Democratie gaat over jezelf, de ander, en de wereld.
IK – Wie ben ik,wat is goed voor mij?
WIJ – Wie is de ander? Bij welke sociale groepen hoor je? Wat is goed voor de groep?
WERELD – Hoe gaan al die groepen met elkaar om. Wat is het systeem?
Het verhaal leidt de leerlingen langs 8 stappen. De leerlingen beginnen bij zichzelf. Gaandeweg onderzoeken ze meer over de WIJ. Uiteindelijk onderzoeken ze ook het systeem en
Ik – Hoe zien zij anderen en zichzelf. Welke zintuigen en gevoelens hebben zij zelf.
Wij – Tijdens de zoektocht richten de leerlingen zich ook op de wij. Ze onderzoeken samenleven in uitdagingen en vinden andere perspectieven in het kringberaad. De leerlingen maken voorstellen voor de wij en leggen dit neer bij de volwassenen.
Wereld – Na de tegenspoed gaat de groep op zoek naar manieren om hun ideeën op een pakkende manier te delen met de wereld.
Terugkeren naar de ik – In de stip keren de leerlingen terug naar zichzelf door te reflecteren op wat ze hebben meegemaakt.
Het verhaal van de HELD*
- DE OPROEP – Op een dag hoort de held over een probleem
- ONBEKENDE WERELD – Dat roept om avontuur, de held gaat op pad
- DE UITDAGING – De held leert geheimen en mysteries
- HET KAMPVUUR – De held maakt fouten en leert van alles (ook over zichzelf)
- DE TEGENSPOED – Het zit even heel erg tegen
- NIEUWE MOED – De held bedenkt een nieuw plan!
- HET FEEST – De held vertelt trots over de avonturen
- DE STIP – Welke stappen gaat de held nu zetten
* vrij naar The Hero’s journey van Joseph Campbell. De heldenreis is een zoektocht of queeste die voorkomt in mythen, romans en films. Het wordt gekenmerkt door typische situaties en problemen over een heldenfiguur die op avontuur gaat. De held zegeviert in een beslissende crisis, en keert daarna veranderd terug.
We onderzoeken de verhalen en onze heldenreis met de kunstenaarsmindset.
‘Met een kunstenaarsmindset kun je je gevoelens leiden naar het onbekende, en een weg vinden door een verhaal; dat nog geen woorden heeft. ‘ – Merlijn Twaalfhoven
Kunst lost geen problemen op maar laat ons scherper kijken.
Bij uitdagende taken – zoals uitzoeken hoe burgerschap werkt – is er behoefte aan vaardigheden en kwaliteiten die verder gaan dan wat we leren op school.
Een kunstenaarsmindset is een manier van kijken die ons helpt de wereld open, speels, onderzoekend en creatief te benaderen. Met een kunstenaarsmindset kun je woorden vinden voor gevoelens, je voorzichtig laten leiden naar het onbekende. Je gebruikt verhalen om te leren over je onzekerheden. Kunst maken vraagt je om stil te staan, de tijd nemen en oog hebben voor het toeval.
In de De Verdwaalatlas worden de kunstenaarsvaardigheden; Anders kijken, durven voelen, helder denken en gewoon maken uitgebreid vertaald naar inspiratie voor jouw onderwijs.
3. immersief leren volgens de punchdrunk enrichment methodiek
In London zit een organisatie die de Punchdrunk Enrichment heet. Zij gebruiken de term immersief leren. Zij hebben ons enorm geïnspireerd. Het is een feestje om op hun site te kijken en hun prachtige projecten te bestuderen. Wij zijn bij hen op training geweest in London om voor jullie de Dierocratie te maken.
wat is immersief leren?
Onderwijs is het meest effectief wanneer het ervaringsgericht is in plaats van theoretisch. Een leerervaring is rijker wanneer het in de fysieke realiteit is ingebed in plaats van abstract en op papier gebaseerd en het actief meedoen vraagt in plaats van passief ontvangen. Wanneer de leerervaring doortrokken is van intrige, drama en verrassingen wordt de leerling onderzoeker en daardoor eigenaar van de lesstof.
In deze tijd waarin wij steeds efficiënter willen werken zien wij de kans om de burgerschapsopdracht op immersieve wijze aan te vliegen. Om zo plezier, eigenaarschap en verbeeldingskracht een essentiële rol te geven in het leerproces.
de principes van een immersieve ervaring
A. Een verhaal dat jou overkomt
Kinderen worden uitgenodigd om een wereld van verbeelding, creativiteit en avontuur binnen te stappen. Een wereld waarin de beslissingen die ze nemen cruciaal zijn voor de voltooiing van het verhaal. Hoewel kinderen wellicht beseffen dat de alternatieve wereld optioneel is, is hun rol in het verhaal dat niet. Hun echte keuzes hebben een doel en hun acties hebben directe invloed op de wereld die ze ontdekken.
B. Onderwijs verpakt als een verhaal
Dit immersieve avontuur is ontworpen met specifieke leerdoelen in gedachten, maar deze doelen worden niet met de kinderen gedeeld. De leerresultaten zijn geïntegreerd in een verhaal (de mythe) waardoor het leerproces bijzaak is in het te beleven avontuur. Hoewel kinderen doorhebben dat het verhaal hen een educatief pad op leidt, is de prikkeling van de verbeelding en de onweerstaanbare vraag van dit avontuur genoeg om je er volledig in te storten. Ze worden gedreven door hun verlangen om de taak te vervullen, en leren komt op een natuurlijke manier vanuit betrokkenheid.
C. De betovering behouden
Een geloofwaardig verhaal is essentieel. Afhankelijk van de leeftijdsgroep kunnen de kinderen goed mee in de alternatieve wereld waarin ze worden uitgenodigd. Om de ervaring te beschermen, is het goed dat de volwassenen in/rond de school meewerken om de magie in stand te houden. Als een kind een gesprek opvangt dat de fictieve wereld ontkracht, verspreidt dat nieuws zich razendsnel op het schoolplein!
Als de kinderen niet weten dat ze onderdeel zijn van een project krijgen ze het gevoel dat een avontuur aan hun deur is gekomen, en dat ze de vrijheid hebben om dit verder te verkennen.
D. Kinderen zijn de hoofdrolspelers
In immersief leren staan empowerment en betrokkenheid centraal. Het omkeren van de traditionele machtsverhoudingen speelt een belangrijke rol bij het plaatsen van kinderen in het hart van het verhaal. De kinderen weten meer dan de volwassenen en het verhaal kan alleen verdergaan als de kinderen de leiding nemen over hun missie.
Een goed begin van een project wordt vaak gekenmerkt door een kind dat zegt: “Ik denk dat we…” of “Misschien moeten we…”. Het ontwerp van onze projecten stimuleert kinderen om de hoofdrol te spelen in een avontuur, waarbij hun instincten, ontdekkingen en keuzes de voortgang van het verhaal bepalen.
Het is belangrijk dat volwassenen een stap terug doen en kinderen de ruimte geven om hun instincten te volgen, zelfs als ze fouten maken. Deze fouten bieden hen de kans om te reflecteren en oplossingen te bedenken. Dit proces is essentieel voor hun leerreis.
Wees moedig, enthousiast en nieuwsgierig, zo bouw je voor de leerlingen een ervaring die ze nooit zullen vergeten!
4. deep democracy
De wereld staat op een kantelpunt. We maken meerdere crisissen mee, de samenleving wordt als zeer gepolariseerd ervaren en de toekomst is onzeker. Van nature houden we daar niet zo van. Daarom proberen we terug te grijpen naar nostalgische zekerheden. Alleen lijkt dat niet te werken.
Zo’n moment van transformatie vraagt moed om te zeggen wat er gezegd moet worden en een kwetsbare houding om te horen wat ieder te zeggen heeft. Er is, hoewel dat ook weerstand en angst oproept, behoefte aan een nieuw verhaal om uit deze fase te komen en het nieuwe verhaal in te stappen.
Dat verhaal zullen we gezamenlijk moeten maken. Gelijkheid en representatie zijn hier een belangrijk onderdeel van. Deep Democracy biedt werkvormen om gesprekken te voeren waarbij alle stemmen gehoord worden en de wijsheid van de groep ten volste kan worden benut.
Een aantal uitgangspunten uit Deep Democracy die ondersteunend kunnen zijn:
harmonie is niet de afwezigheid van conflict, maar het goed gevoerde gesprek.
De mens neigt naar het behouden van harmonie. We vinden het fijn als we het eens zijn en alle neuzen dezelfde kant op staan. Maar in de zorg om conflict te vermijden drukken we vaak andere geluiden onder water. Terwijl in die andere stem vaak veel wijsheid besloten ligt die verrijkend kan zijn voor de groep. Wanneer die andere stem te vaak ongehoord blijft ontstaat er weerstand en uiteindelijk conflict. Een goed gevoerd gesprek zorgt ervoor dat andere geluiden gehoord worden en de wijsheid van de minderheid wordt toegevoegd aan de wijsheid van de groep.
veiligheid ontstaat door je uit te spreken.
Een vaak gehoorde uitspraak is: ‘De groep is te onveilig om me kwetsbaar op te stellen’. De andere kant is hierin net zo waar: Door je kwetsbaar op te stellen vergroot je de veiligheid in de groep en de ruimte voor anderen om hetzelfde te doen. Het vraagt een flinke portie lef om je uit te spreken en anderen de ruimte te geven om dit te doen.
de wereld is gepolariseerd.
In deze tijd heeft polarisatie of polariteit een vieze nasmaak gegeven. Wanneer er wordt gezegd dat de samenleving gepolariseerd is krijgen we vooral een beeld van fikse ruzies en mensen die hard schreeuwen en niet naar elkaar willen luisteren. In Deep Democracy gaan we er vanuit dat de hele wereld en wijzelf gepolariseerd is. Daar zit geen waarde oordeel aan. Dat IS slechts. Wanneer we er vanuit gaan dat alles gepolariseerd is zoals licht niet bestaat zonder donker en jong niet zonder oud. Zul je zien dat twee uitersten juist alles met elkaar te maken heeft en beide kanten nodig zijn.
diep democratische vragen die kunnen helpen een verdiepend gesprek te voeren:
- Wie herkent dit?
- Wie voelt zich ook een beetje zo?
- Wie heeft er een heel ander idee? Ook al denk je dat jij de enige bent die dat denkt?
- Wie heeft een andere gedachte?
- Wie is het er niet mee eens?
- Wat heb je nodig om mee te gaan met de groep?
- Waar moeten we rekening mee houden?
wijze woorden van de dieren
Dit zijn uitgangspunten die je kunnen helpen tijdens dit avontuur.
De leerlingen krijgen deze wijsheden ook in een klein boekje bij kaart.
Krekel zegt: Wij horen alle stemmen
Is er iemand die er anders over denkt?
Kan ik jouw stem ook horen als je zachtjes praat?
Dolfijn zegt: We zijn hier om van elkaar te leren
Wie voelt zich ook een beetje zo? Samen weten, voelen, horen wij meer.
Dat durf ik best te zeggen
Muis zegt: Niemand is de baas van de waarheid
Wie is het er niet mee eens? Dat je bazig doet betekent niet dat je gelijk hebt.
Schaap zegt: Iedereen doet maar wat, vooral grote mensen
Dus ik hoef niet mee te lopen? Durf je dat ook te zeggen? Dat je maar wat doet?
Uil zegt: Ik weet het niet is ook een kracht
Mag ik twijfelen? Mag ik eerst het ene vinden en dan het andere?
JAZEKER
Zebra zegt: Kijk anders, anders heeft altijd twee kanten
Het is niet jou tegen mij. Bij elke voor is er ook een tegen.
Het is niet zwart of wit maar zwartwit, net als salmiakpoeder
Leeuw zegt: Het kost lef om te zeggen wat er gezegd moet worden
Wie heeft er een heel ander idee? Het is dapper om te zeggen wat niemand zegt, maar wel denkt. Niet brullen, maar zeggen.
Octopus zegt: Alles is verbonden, ik ben omdat wij zijn
Alles heeft met alles te maken. We komen allemaal uit dezelfde oerknal.