“Confidence Culture” vertelt vrouwen dat ze zelfverzekerder moeten zijn, maar negeert de echte problemen vinden Shani Orgad, Hoogleraar media en communicatie, London School of Economics and Political Science en Rosalind Gill, Hoogleraar sociale en culturele analyse, City, University of London…
20 februari 2022
Deel dit op
“Confidence Culture” vertelt vrouwen dat ze zelfverzekerder moeten zijn, maar negeert de echte problemen vinden Shani Orgad, Hoogleraar media en communicatie, London School of Economics and Political Science en Rosalind Gill, Hoogleraar sociale en culturele analyse, City, University of London in deze gastbijdrage.
Rondom Valentijnsdag, groeit het advies over zelfvertrouwen voor vrouwen. De Britse Vogue spoort vrouwen aan om hun seksuele zelfvertrouwen te vergroten met slogans als “voel je goed in je lichaam” en zeg vaarwel tegen negatieve praat. Ondertussen belooft Selfridges shoppers een seks- en relatie-apk, waarbij zelfvertrouwenscoaching voor vrouwen onderdeel uitmaakt van het pakket.
Maar zelfvertrouwen is niet alleen voor Valentijnsdag. Het is nu een 24/7 verplichting voor vrouwen.
Ongelijkheid op de werkvloer? Vrouwen moeten zelfverzekerder worden. Eetstoornissen en een slecht lichaamsbeeld? Programma’s die het zelfvertrouwen en lichaamspositiviteit van meisjes bevorderen, zijn de oplossing. Opvoedproblemen? Laten we ervoor zorgen dat moeders zich zelfverzekerder voelen, zodat ze zelfverzekerde kinderen kunnen opvoeden. Postpandemische relatie verzuurt? Nou, zelfvertrouwen is tenslotte “het nieuwe sexy“. Zelfs het Britse leger richt zich nu op potentiële vrouwelijke rekruten met de belofte dat deelname aan het leger jonge vrouwen een vertrouwen zal geven dat ‘een leven lang meegaat‘.
De behoefte aan zelfvertrouwen is zo’n onderdeel van ons gezond verstand geworden dat het als onomstreden wordt gepresenteerd. Gegoten als een feministische interventie, en gericht op het voor de hand liggende goed van empowerment van vrouwen, wie zou daartegen kunnen zijn?
Maar, zoals we in ons nieuwe boek beweren, is het probleem met deze programma’s en interventies – wat we zelfvertrouwenscultuur noemen – dat ze ons aanmoedigen om uitgebreid aan het zelf te werken en ons ervan weerhouden om structurele ongelijkheden te noemen die de echte bron van de problemen zijn waarmee vrouwen worden geconfronteerd.
Een persoonlijk tekort?
Zelfvertrouwen wordt gepresenteerd als de oplossing voor een breed scala aan problemen op vele terreinen van het leven: van het welzijnssysteem tot de consumentencultuur, het lichaamsbeeld, de werkplek, opvoeding, onderwijs en seks- en relatieadvies. In plaats van de grondoorzaken van structurele ongelijkheid te identificeren, herkadert de zelfvertrouwenscultuur sociale onrechtvaardigheden in termen van interne obstakels en persoonlijke tekortkomingen door bijvoorbeeld bekende uitdrukkingen als “Je gebrek aan vertrouwen houdt je tegen” of “We doen dit onszelf aan .”
Dus, in plaats van de overheid, werkplekken, bedrijven en het onderwijssysteem ter verantwoording te roepen, roept de zelfvertrouwenscultuur – zelfs als het goed bedoeld is – vrouwen op om aan zichzelf te werken om hun bedriegersyndroom aan te pakken, de manier waarop ze denken, voelen en communiceren te veranderen, houden hun lichaam vast en nemen ruimte in.
De wereld veranderen, niet de vrouw
De zelfvertrouwenscultuur leidt ons steeds meer naar binnen en schuift de verantwoordelijkheid en de schuld voor sociale problemen op de schouders van individuele vrouwen.
Bovendien, met de exponentiële toename van stress en mentale gezondheidsproblemen – allemaal verergerd door jaren van bezuinigingen en nu de pandemie – hebben zelfvertrouwen en zelfzorg-apps, gericht op vrouwen, een enorme vlucht genomen. Verschillende rapporten identificeerden de groei van zelfzorg-apps als een van de grootste gezondheids- en consumententrends van de pandemie, grotendeels gedreven door vrouwen en millennials.
Op het gebied van lichaamsbeeld zijn de meeste deskundigen het erover eens dat de druk op vrouwen toeneemt . Maar in plaats van deze bestraffende en onrealistische idealen kritisch aan te pakken, nemen schoonheidsmerken ‘zelf vertrouwensambassadeurs ‘ aan en pleiten vrouwelijke beroemdheden voor lichaamspositiviteit en eigenliefde. Van ‘woke-advertenties’ tot hashtags op sociale media en meer, inspirerende mantra’s en positieve affirmaties die meisjes en vrouwen aanspreken, promoten meedogenloos zelfvertrouwen en positiviteit.
We moeten dit accent dringend verleggen en de structurele ongelijkheden aanpakken die de pandemie zo duidelijk in de schijnwerpers heeft gezet en die de crisis in de kosten van levensonderhoud nu zo brutaal aan het licht brengt. We moeten de eindeloze aanmoediging van vrouwen en meisjes om aan zichzelf te werken en voor zichzelf te zorgen uitdagen (omdat niemand anders dat zal doen). In plaats van een geïndividualiseerde en gepsychologiseerde zelfvertrouwenscultuur, moeten we investeren in het opbouwen en in stand houden van sociale structuren en beleid die de veiligheid, het welzijn en de macht van vrouwen ondersteunen, verzekeren en versterken.
We hoeven niet meer nadruk te leggen op het beschuldigen en veranderen van vrouwen, we moeten de wereld veranderen.
Wij gebruiken cookies die ons helpen te begrijpen wat je het meest waardeert in de verhalen op ons web-universum. Wij gebruiken alleen de essentiële cookies om onze website soepel te laten functioneren. Privacy is belangrijk voor ons. We zorgen ervoor dat jouw gegevens veilig zijn en respecteren je keuze.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.