Stiekem kijken bij de Rebelse Lusthof
Ja mensen, het is bijna zover: Arcadia gaat bijna start! Er wordt overal de laatste hand aan gelegd, de laatste puntjes op de i gezet, en dan gaan we los! Wat er nu achter de schermen gebeurt? Nou, op dit…

Ja mensen, het is bijna zover: Arcadia gaat bijna start! Er wordt overal de laatste hand aan gelegd, de laatste puntjes op de i gezet, en dan gaan we los! Wat er nu achter de schermen gebeurt? Nou, op dit…
Ja mensen, het is bijna zover: Arcadia gaat bijna start! Er wordt overal de laatste hand aan gelegd, de laatste puntjes op de i gezet, en dan gaan we los! Wat er nu achter de schermen gebeurt? Nou, op dit moment wordt bijvoorbeeld in het textiellab in Tilburg hard gewerkt aan het gigantische, hedendaagse wandtapijt van Mercedes Azpilicueta voor Paradys. We nemen je even mee in een kijkje achter de schermen, en vertellen je graag wat meer hierover.
Mercedes Azpilicueta (Argentinië, 1981) is gefascineerd door de vele gezichten van de geschiedenis. Ze verzamelt waargebeurde verhalen, maar ook fabels en mythen rondom een bepaald onderwerp. Deze vindt ze door uitgebreid archiefonderzoek. Ze laat zich erdoor inspireren en weeft (letterlijk) de gebeurtenissen vervolgens door elkaar. Daarbij gebruikt ze vaak juist moderne invalshoeken, muziek of straatcultuur, zodat je altijd nieuwe verbanden en perspectieven ontdekt in haar werk.
Letterlijk weven dus, want de laatste jaren specialiseerde Azpilicueta zich in het maken van grote installaties rondom jacquard-geweven wandtapijten, die de in Amsterdam wonende kunstenaar laat uitvoeren door het Textiellab in Tilburg. Het zachte materiaal nodigt uit om je op een persoonlijke, intieme manier tot de onderwerpen te verhouden.
Voor Paradys begon Azpilicueta een jaar geleden met archiefonderzoek naar het landgoed Oranjewoud en de provincie Friesland. In het gigantische, hedendaagse wandtapijt van Mercedes Azpilicueta reis je door de geschiedenis van het ooit als lustoord aangelegde Oranjewoud, en de levens van grondlegger Albertine Agnes van Nassau en de andere vrouwen die Oranjewoud gevormd hebben. In het weefwerk, genaamd “De Rebelse Lusthof”, komen allerlei culturele lagen samen: van kunstgeschiedenis tot volksverhalen en van literatuur tot buurtroddels.
Vanaf 7 mei is het werk te zien in kunsttentoonstelling Paradys in Oranjewoud. Kijk voor alle informatie over Paradys en de andere kunstenaars op www.paradys.frl. Leuk weetje ook: In 2021 was Azpilicueta een van de finalisten van de Prix de Rome!
Sjoerd Bootsma legt per 31 december 2025 zijn functie als Artistiek Directeur bij Arcadia neer. Sjoerd is sinds 2010 actief voor de Stichting Europese Culturele Hoofdstad 2018 Leeuwarden – Fryslân. Hij was de afgelopen vijftien jaar sterk medebepalend voor de…
Arcadia 2025 is voorbij. Van 17 mei tot en met 24 augustus kwamen bewoners, makers, denkers en doeners in heel Fryslân samen. Om elkaar te ontmoeten, samen te maken, verhalen te delen en te genieten van het uitgebreide programma. De organisatie kijkt tevreden…
Hester van Dijk en Reinder Bakker vormen samen ontwerpbureau Overtreders W. Al bijna twintig jaar werken ze als ontwerpduo. Ze vullen elkaar aan, denken anders én juist daardoor werkt het. In hun reis als ontwerpers verschoof de focus steeds meer…