Het werk van Selma Selman is te zien bij Kunsthuis SYB, Hoofdstraat 70 in Beetsterzwaag. De openingstijden zijn donderdag tot en met zaterdag van 13.00 – 17.00 uur.
In Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag presenteert Selma Selman haar nieuwe tentoonstelling 600 Years of Migrant Mothers, een samenwerking tussen Kunsthuis SYB en Arcadia. De tentoonstelling toont een groep monumentale nieuwe schilderijen en een selectie films, tekeningen en geluidswerken. Het werk maakt deel uit van een breder onderzoeksproject, waarin Selman een gezicht geeft aan de vrouwen die haar mede gevormd hebben, maar die in de geschiedenis vaak onzichtbaar blijven. Door het spoor te volgen van generaties echte en fictieve moeders, bevraagt ze de relatie tussen kennis en macht. Wie kan zijn ‘voormoeders’ kennen? En hoe zorgt die kennis ook voor bredere politieke macht?
Selma Selman (1991) is geboren in Bosnië en Herzegovina en is van Roma-afkomst. In 600 Years of Migrant Mothers onderzoekt ze hoe verhalen die rond de keukentafel worden gedeeld vaak vergeten raken en ontoegankelijk zijn voor de huidige generaties, juist ook voor mensen binnen gemarginaliseerde gemeenschappen. Genealogie, de praktijk van het verzamelen, opslaan en delen van informatie over familiebanden, is een onderzoeksgebied waarin het feministische credo “het persoonlijke is politiek” duidelijk naar voren komt. Voor Selman betekent het ontrafelen van de vrouwelijke familielijn het vertellen van de verhalen jarenlange ontheemding van Roma-gemeenschappen in Zuidoost-Europa, in steden als Prishtina, Sarajevo en Bihać, waar voornamelijk de mannelijke lijn wordt gewaardeerd en gevierd. Ze probeert generaties van moeders op te sporen, zowel echte als fictieve, waarbij ze feministische strategieën van verzonnen genealogie combineert met historisch onderzoek en interviews.
In de nieuwe serie schilderijen vereeuwigt Selman een groep vrouwen van verschillende generaties, op een groot metalen tweeluik waar een zelfportret van de kunstenaar zonder ogen hun blik opvangt. Voor een aantal werken verzamelde Selman materiaal op begraafplaatsen waar Roma-mensen begraven liggen, deze verweeft ze vervolgens met beelden van een bruiloft. Daar waar feiten ontbreken of zijn gewist, gebruikt Selman de verbeelding om blinde vlekken zichtbaar te maken, en zo een nieuw perspectief op de toekomst te bieden.