Het werk van Saskia Noor van Imhoff gaat vaak over transformatie – over de manier waarop de tijd objecten of plaatsen verandert, en over de (vaak verborgen) rol van de mens in dat proces. Sinds drie jaar woont Van Imhoff met haar partner Arnout Meijer in Súdwest-Fryslân, in een boerderij in Mirns. Op deze plek, REST genaamd, doen Van Imhoff en Meijer onderzoek naar de geschiedenis van de plek en het omringende land en de manier waarop dat, mede door de mens, is veranderd.
Door deze interesse in geschiedenis, ‘worteling’ en de betekenis van menselijk ingrijpen, raakte Van Imhoff ook gefascineerd door de Pier Pander Tempel in de Leeuwarder Prinsentuin. In deze tempel, gebouwd in 1924, symboliseerde de beroemde Fryske beeldhouwer Pier Pander (1864-1919) het artistieke scheppingsproces in de vorm van vijf beelden. Die symboliseren achtereenvolgens ‘moed’, ‘gevoel’, ‘uchtend’, ‘gedachte’ en ‘kracht’ – een bijna sacrale ruimte, waarin Panders de creativiteit en het kunstenaarschap vierde.
In de nieuwe installatie Liminal Spaces (2025) gebruikt Van Imhoff de ruimte van Pier Panders Tempel om een nieuw ecosysteem te scheppen, waarin een symbiose plaatsvindt tussen haar eigen werk en dat van Pander. Daarin wordt een relatie gelegd tussen natuur en cultuur, tussen heden en verleden en geluid en stilte – door de tempel nadrukkelijk ‘onder constructie te plaatsen’, te vermenigvuldigen en erop te reageren, haalt Van Imhoff Panders beelden uit hun verstilling en brengt ze als het ware weer in beweging.
Tweede deel bij REST in Mirns
Een tweede deel van Saskia Noor van Imhoff’s werk (naast het werk in de wandelroute) is te zien in REST, een artistiek onderzoeksproject dat wordt ontwikkeld rondom een historische stolpboerderij in Mirns, Gaasterland. Dit gebied heeft een lange, rijke geschiedenis en wordt gekenmerkt door een grote diversiteit aan landschappen. REST, geïnitieerd door Van Imhoff en ontwerper Arnout Meijer, beschouwt de bebouwing en het erf van de boerderij als een samensmelting van materialen die werken als een geheugen. Ze kunnen een verleden onthullen, inzicht geven in het heden en bijdragen aan de verbeelding van mogelijke toekomsten.
In het landschap ploegde Van Imhoff een cirkel om, gelijk in formaat aan de Pier Pander Tempel. Hier plantte ze vijf bomen: lijsterbes, linde, haagbeuk, amber en plataan; als levende symbolen van een voortdurend groeiproces en als echo van de vijf tempelbeelden in Leeuwarden.
De blik op iets kleins kan een wereld openen. Een diep gat in de grond toont hoe het landschap zich in de afgelopen millennia heeft ontwikkeld. Een boring uit een oude draagbalk onthult een opeenvolging van lokale ontbossing en aanplanting. En minuscule chemische stoffen in de bodem dicteren de groei van morgen. REST verkent een verscheidenheid aan perspectieven van de plek via kunst, vormgeving en eten om een dieper begrip te krijgen van onze natuurlijke omgeving en van de menselijke cultuur.
Van 22 juni tot 17 augustus 2025 presenteert REST de groepstentoonstelling Twee Hectare met Aliki van der Kruijs, Boris Acket, Giulia Cenci, Kinke Kooi, Lennart Lahuis, Marte Mei, Our Rags Magazine (Elisa van Joolen en Aimée Zito Lema) en Sander Wassink. De werken gaan een relatie aan met de omgeving van REST om vergeten, verborgen en nieuwe verhalen die er in besloten liggen naar de oppervlakte te brengen.
Locatie: REST, Wieldyk 8, 8573 WR Mirns. 22 juni – 17 augustus 2025, do t/m za van 12.00-17.00 uur.