Volgende week is de premiere van Cargo, waar je in een oude koelwagen met een groot raam door het Friese landschap rijdt, terwijl je ondertussen de verhalen van twee vrachtwagenchauffeurs hoort. Wie die chauffeurs zijn? Een tijdje terug vertelden we je al even over zijn collega, Willem. Op dat moment lag alles nog open, en waren de repetities nog niet gestart. Inmiddels zijn ze er bijna klaar voor: alle reden om kennis te maken met Louw, de andere chauffeur van deze bijzondere voorstelling!
“Er lag een briefje in mijn bus”, Louw legt uit hoe hij hierbij gekomen is. “Deze was eigenlijk naar mijn buurman gestuurd, die chauffeur was. Maar die wilde niet en heeft hem bij mij door de bus gedaan. Ik dacht meteen: dit is een item die nog op de bucketlist kan, dus heb me hiervoor aangemeld!”
Veelzijdig verleden
Louw heeft namelijk een tijd lang een transportbedrijf gehad. Maar dat is zeker niet het enige wat hij gedaan heeft. “Ik ben begonnen met een bedrijf op Curaçao, deze heb ik na een tijdje verkocht, en daarna heb ik een tijd makelaardij en projectontwikkeling gedaan met een vastgoedontwikkelaar.”
“Op een gegeven moment heb ik een sabbatical genomen”, vertelt hij. “Ik heb een jaar lang rond gereisd, veel gezien en met de caravan weggeweest. Maar ik was eigenlijk te jong voor een sabbatical”, lacht hij. “Ik was toen 50 en nog lang niet klaar met werken. Dus het kriebelde weer toen ik terugkwam.” Hij ging op stap met vrienden, en een van hen was vrachtwagenchauffeur. “Ja, dat leek me ook wel wat”, vertelt Louw enthousiast. “Eigenlijk met meerdere redenen. Daar kom ik zo nog op!” En zo haalde hij zijn papieren, en startte met zijn transportbedrijf.
De kunst van geduld hebben
“Ik deed bulkladingen”, vertelt Louw. “Die moeten onder hoge druk gelost worden, bijvoorbeeld melkpoeder. Dat vond ik een uitdaging, spannend ook wel. Maar er was alleen een groot nadeel aan het werk: soms moest je heel lang wachten, wel tot 8 uren bij een bedrijf. En ik kende het woord geduld niet.”
En zo komen we op een ander, bijzonder stuk van het werk van Louw, en zijn leven. “In 1988 ben ik tot bekering gekomen, en dat heeft mijn leven totaal veranderd. Ik las tijdens het wachten vaak de bijbel, maar ik was ook veel aan het bidden in de vrachtwagen, en vroeg Hem wat ik hiermee moest, omdat ik geen geduld had.”
“Het duurde niet lang en toen rolde ik in het humanitaire werk: ik reed veel naar Oost-Europa in die tijd. Daar moest ik nog langer wachten voor de grenzen: soms wel 15 uren!”, Louw lacht. “Ik dacht: dit was de bedoeling niet! Maar al snel leerde ik dat dit een manier was om mij nog meer geduld te leren, wat ik nodig had. Dus dat heb ik daar echt geleerd.”
Nog veel meer verhalen om te luisteren tijdens Cargo
Louw vertelt nog een heleboel meer over zijn tijden in deze landen, en in de tijd van zijn transportbedrijf. Maar voordat we alles van zijn verhaal verklappen, moet je eigenlijk het gewoon gaan meemaken, en van Louw zelf horen. “Onze verhalen staan best wel centraal in deze voorstelling”, vertelt Louw een beetje trots over hem en zijn collega-chauffeur Willem. “Het is wel echt fantastisch, wat ze ervan gaan maken hoor. We starten in Shanghai (Niet letterlijk natuurlijk) en daar zijn dronebeelden en videobeelden van gemaakt die je ook tijdens de reis komt te zien.”
“Maar we zijn nog hard aan het werk”, gaat hij verder. “De voorstelling duurt twee uur, maar op dit moment zitten we nog op 3,5 uur, dus we moeten nog even wat samenvoegen! Maar dat komt helemaal goed voor volgende week!” Louw vindt het op zijn 76e levensjaar wel een intensief traject. Maar hij is ook een aardige doorzetter: hij heeft in 1986 ook de Elfstedentocht gedaan, en toen was hij bij Vrouwbuurt ook al bekaf, en heeft hij het toch voor het donker bij de finish gered! “En ja, hij stond nog op de bucketlist he, dus we gaan ervoor!”
Meer over Cargo
Cargo Shanghai Friesland is een concept van Rimine Protokoll geproduceerd in Friesland met een Fries team door Brave New World Productions en Arcadia. De voorstelling speelt/rijdt van 14 mei t/m 23 juni. Bekijk alle informatie over deze voorstelling op deze pagina.
Foto’s door Marc de Fotograaf