Bijna beschikbaar: De Verdwaalatlas van Arcadia Jong!
Het DIY-handboek voor een betere toekomst voor alle leeftijden Goed nieuws! Want voor iedereen die op een positief activistische manier aan de slag wil met de toekomst brengt Arcadia Jong de Verdwaalatlas uit. Een DIY-handboek vol praktische opdrachten met een…
13 april 2022
Deel dit op
Het DIY-handboek voor een betere toekomst voor alle leeftijden
Goed nieuws! Want voor iedereen die op een positief activistische manier aan de slag wil met de toekomst brengt Arcadia Jong de Verdwaalatlas uit. Een DIY-handboek vol praktische opdrachten met een twist om met kinderen, jongeren, ouders, grootouders en de mienskip samen aan de slag te gaan! Er wordt nu de laatste hand aan gelegd, en vanaf begin juni is het voor iedereen beschikbaar!
“Je zal nu maar jong zijn”, zegt Anne Graswinckel, auteur van de Verdwaalatlas. “Wat staat je dan te wachten? De toekomst is gevuld met zware onderwerpen, bijna om moedeloos van te worden. Maar,” vervolgt ze optimistisch, “met dit boek ga je op een positieve manier deze onderwerpen benaderen. Want je hoeft niet de hele wereld op te lossen: je kunt ook gewoon klein, in jouw omgeving het verschil maken.”
Dat is soms best lastig. Niet alleen voor kinderen of jongeren, eigenlijk voor ons allemaal wel. We belanden toch wel regelmatig in demonstraties, of wijzen naar anderen die het anders zouden moeten doen. “En daarom dit boek: op een positieve manier ga je op een andere manier kijken naar de wereld en jouw direct omgeving”, legt Anne uit.
Kunstenaarsmindset
Dat doen ze door te kijken vanuit de zogenaamde kunstenaarsmindset. “Ja, dat is helemaal niet zo ingewikkeld”, gaat Anne verder. “Wat een kunstenaar doet is voornamelijk veel vragen stellen, naar die vragen en de wereld kijken en bedenken wat dat met hem doet, daar dan wat langer over nadenken en dan iets gaan maken.” En dat hoef je dus niet zelf te doen, want in het boek word je eigenlijk automatisch door deze verschillende stappen van een kunstenaarsmindset meegenomen in de verschillende opdrachten.
Hier zie je een prachtige illustratie van deze mindset, gemaakt door Jelle F. Post, die ook het hele boek vormgegeven heeft.
Zware onderwerpen positief, klein en licht benaderen
“Voor de inhoud van de opdrachten heb ik de Sustainable Development Goals als onderlegger gebruikt. Daarnaast sluit alles aan op de projecten van Arcadia, de voorstellingen, en ook de kunstenaars: alles is een inspiratie geweest voor de verschillende opdrachten.”
“We gaan heel luchtig en positief aan de slag met soms best wel zware onderwerpen zoals klimaatverandering of oorlog”, vervolgt Anne. “Een voorbeeld vraag je? Ja, een mooi voorbeeld is Underground van het NNT. Dit is een theatervoorstelling over een boze man. Met de Verdwaalatlas gaan we aan de slag met boosheid.”
“Eerst ga je kijken welke vormen van boosheid er zijn. Ben je woedend, of meer geërgerd, en wat is het verschil? Hoe ziet iemand die echt op ontploffen van boosheid staat er uit, en iemand die geïrriteerd is? Dat ga je tekenen, en ondertussen ga je ook onderzoeken wat de reden is van de verschillende soorten boosheid. Is dat omdat iemand je niet goed snapt, je niet goed op je plek bent, of dat de regels niet kloppen?” Vervolgens ken je deze vormen van boosheid, weet je hoe ze eruit zien, en waarom ze er zijn. “En dan ga je een comedyshow, of sketch er van maken”, vertelt Anne enthousiast. “Zo leer je op een andere manier boosheid, van jezelf of van anderen, te onderzoeken en te begrijpen.”
Opdrachten met je familie, je club, je collega’s of met het dorpshuis of de mienskip
Dit is een van de 60(!) opdrachten in de Verdwaalatlas. Je kunt ook een klokhuisaflevering van de route van melk maken, of met je kleibrein vormen van rust maken, om nog maar eens wat andere voorbeelden te noemen. Maar we verklappen niet alles natuurlijk.
“Het is voor alle leeftijden”, vult Anne aan. “Het kan met je familie, met je vrienden, collega’s, noem maar op. En zoals de opdracht hierboven, die is ook erg leuk om bijvoorbeeld in het dorpshuis op te voeren als show!”
Vanaf begin juni beschikbaar
Ja, hij is bijna klaar en onderweg naar de drukker! De Verdwaalatlas kun je vanaf juni bestellen. En het mooiste is: omdat de Verdwaalatlas zo leuk is om met de klas te doen, is het voor scholen gratis beschikbaar! Je moet hem wel zelf even aanvragen. Particulieren kunnen het kopen voor 19.50 euro. Meer informatie over de Verdwaalatlas vind je hier:
Er is overigens nog veel meer leuks te doen voor jongeren, kinderen, het hele gezin of de klas tijdens Arcadia. Daarvoor is samen met Keunstwurk het speciale programma Arcadia Jong ontwikkeld! Op deze pagina vind je alles op een rijtje, en wij houden je natuurlijk ook via de blog op de hoogte van alle activiteiten!
Wij gebruiken cookies die ons helpen te begrijpen wat je het meest waardeert in de verhalen op ons web-universum. Wij gebruiken alleen de essentiële cookies om onze website soepel te laten functioneren. Privacy is belangrijk voor ons. We zorgen ervoor dat jouw gegevens veilig zijn en respecteren je keuze.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.