Een gastbijdrage van Doug Weir, Directeur Onderzoek en Beleid bij de Conflict and Environment Observatory, en gastonderzoeker, Dept of Geography, King’s College London, Benjamin Neimark, Hoofddocent, Lancaster Environment Centre, Lancaster University en Oliver Belcher, Universitair docent aardrijkskunde, Durham University. Leiderschap…
14 november 2021
Deel dit op
Een gastbijdrage van Doug Weir, Directeur Onderzoek en Beleid bij de Conflict and Environment Observatory, en gastonderzoeker, Dept of Geography, King’s College London, Benjamin Neimark, Hoofddocent, Lancaster Environment Centre, Lancaster University en Oliver Belcher, Universitair docent aardrijkskunde, Durham University.
Leiderschap op het gebied van klimaatverandering vereist meer dan opzwepende toespraken. Het betekent harde waarheden onder ogen zien. Een waarheid waar regeringen over de hele wereld mee worstelen, is de enorme bijdrage die hun legers leveren aan de klimaatcrisis.
Het Amerikaanse ministerie van Defensie is bijvoorbeeld de grootste institutionele verbruiker van fossiele brandstoffen ter wereld – en de grootste institutionele uitstoter. Twee van ons werkten aan een studie uit 2019 waaruit bleek dat als het Amerikaanse leger een land zou zijn, het alleen al door het brandstofverbruik, het de 47e grootste uitstoter van broeikasgassen ter wereld zou zijn, tussen Peru en Portugal. Met andere woorden, het Amerikaanse leger is een grotere vervuiler met meer gevolgen dan veel van de geïndustrialiseerde landen die bijeenkwamen op de COP26-top in Glasgow.
Ondanks de buitensporige rol van militairen, weten we verrassend weinig over hun uitstoot. Dit is opmerkelijk gezien hun bereik en afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Sommige wetenschappers schatten dat legers en hun ondersteunende industrieën samen tot 5% van de wereldwijde uitstoot voor hun rekening zouden kunnen nemen: meer dan de burgerluchtvaart en de scheepvaart samen .
Een van de redenen waarom we zo weinig weten, is dat het leger een van de laatste sterk vervuilende industrieën is waarvan de uitstoot niet aan de Verenigde Naties hoeft te worden gemeld. De VS kunnen daarvoor de eer opeisen. In 1997 won het onderhandelingsteam een algemene militaire vrijstelling in het kader van het klimaatakkoord van Kyoto. Toen hij het jaar daarop in de Senaat sprak, prees de nu speciale presidentiële gezant voor klimaat, John Kerry, het als ” een geweldig resultaat “.
Op dit moment zijn 46 landen en de Europese Unie verplicht om jaarlijks te rapporteren over hun nationale emissies onder het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (UNFCCC). De Overeenkomst van Parijs van 2015 verwijderde de militaire vrijstelling van Kyoto, maar liet de rapportage van militaire emissies vrijwillig.
Ons onderzoek naar deze militaire emissiekloof heeft voor het eerst licht geworpen op de slechte staat van de wereldwijde rapportage over militaire emissies. Onderrapportage is de norm, net als gegevens die niet toegankelijk zijn, of geaggregeerd met niet-militaire bronnen. Canada rapporteert bijvoorbeeld zijn emissies onder meerdere IPCC-categorieën, rapporteert militaire vluchten onder algemeen transport en energie voor bases onder commerciële/institutionele emissies.
De rapportage over militaire emissies door de vele landen die niet jaarlijks aan de UNFCCC hoeven te rapporteren, is nog erger. Dit omvat landen met enorme militaire budgetten, zoals China, India, Saoedi-Arabië en Israël.
Dat “geweldige resultaat” in 1997 heeft helaas een lange schaduw geworpen. In 2020 bereikten de wereldwijde militaire uitgaven bijna $ 2 biljoen (£ 1,5 biljoen), en de internationale gemeenschap is zich grotendeels niet bewust van de koolstofkosten van deze dollars, ongeacht waar ze worden uitgegeven.
Deze enorme militaire afdruk op de atmosfeer van de aarde staat niet op de formele agenda van COP26. De hoop is echter dat het volgend jaar voor COP27 zal zijn, wanneer landen beginnen te ontwaken voor hun enorme militaire koolstofvoetafdruk.
In juni kondigde de militaire alliantie van de NAVO aan dat het concrete doelen zou stellen om “bij te dragen aan het doel van Net Zero-emissies tegen 2050”. Ondertussen moeten landen als Zwitserland en het VK, die nationale wetgeving hebben aangenomen die netto-nuldoelen stelt, eindelijk de ongemakkelijke waarheid onder ogen zien dat hun ministeries van defensie de grootste institutionele vervuilers binnen de regering zijn.
Terwijl militaire emissies aandacht krijgen, zal de cultuur van de militaire milieu-uitzondering die het heeft voortgebracht de lange oorlog blijven aandrijven die militairen stilletjes tegen het klimaat voeren. Ondanks al hun koopkracht en politieke invloed lopen legers achter op het gebied van duurzaamheid. Dit bleek duidelijk uit de aanvullende belofte van de NAVO in 2021 om een methode voor het tellen van koolstof te ontwikkelen die haar leden kunnen gebruiken – een gebied waar legers achterblijven bij andere belangrijke sectoren.
Welke uitstoot moeten militairen tellen? Moeten dergelijke boekhoudkundige oefeningen zich uitsluitend toespitsen op brandstofverbruik en energieverbruik? Of moet de werking van de enorme, wereldwijde toeleveringsketens – zoals die van het Defense Logistics Agency van de Amerikaanse regering – ook worden opgenomen? Emissies van toeleveringsketens kunnen 5,5 keer hoger zijn dan de eigen operationele emissies van een organisatie.
En hoe zit het met overzeese operaties, openlijk of heimelijk, of de bredere klimatologische kosten van oorlog en vrede , zoals aantasting van het landschap, ontbossing of wederopbouw?
Westerse regeringen, waaronder instellingen als de NAVO, zijn druk bezig zichzelf te positioneren als leiders over de veiligheidsimplicaties van de klimaatcrisis. Hun geloofwaardigheid op het gebied van klimaatveiligheid, en op klimaatactie in het algemeen, zal afhangen van hun bereidheid om eerst enkele moeilijke waarheden onder ogen te zien over hun eigen bijdrage aan klimaatverandering. Het vereist ook veel meer openheid en transparantie. Beide zullen van vitaal belang zijn om echte verandering teweeg te brengen, in plaats van meer greenwash van wapenkwaliteit.
Er mogen geen illusies bestaan over de omvang van de uitdaging waarmee regeringen worden geconfronteerd. Oorlog is een vuile zaak. Legers zijn institutioneel complex en inkoopcycli duren tientallen jaren, waardoor de uitstoot kan worden ‘ingesloten’. Dingen zullen niet van de ene op de andere dag veranderen, maar wat ze niet tellen, kunnen we niet zien. En wat we niet kunnen zien, zullen ze niet snijden.
U kunt de militaire emissiegegevens van uw regering bekijken op de website van de auteurs The Military Emissions Gap .
Wij gebruiken cookies die ons helpen te begrijpen wat je het meest waardeert in de verhalen op ons web-universum. Wij gebruiken alleen de essentiële cookies om onze website soepel te laten functioneren. Privacy is belangrijk voor ons. We zorgen ervoor dat jouw gegevens veilig zijn en respecteren je keuze.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.