17 mei —
24 aug 2025

Wat is de Metaverse?

Een gastbijdrage van Yiming Lei, Doctoraatsstudent Media en Informatie, Michigan State University en Rabindra Ratan Universitair hoofddocent media en informatie, Michigan State University. De metaverse is een netwerk van altijd actieve virtuele omgevingen waarin veel mensen met elkaar en digitale…

7 november 2021

Een gastbijdrage van Yiming Lei, Doctoraatsstudent Media en Informatie, Michigan State University en Rabindra Ratan Universitair hoofddocent media en informatie, Michigan State University.


De metaverse is een netwerk van altijd actieve virtuele omgevingen waarin veel mensen met elkaar en digitale objecten kunnen communiceren terwijl ze virtuele representaties – of avatars – van zichzelf bedienen. Denk aan een combinatie van immersive virtual reality, een massively multiplayer online role-playing game en het web.

De metaverse is een concept uit de sciencefiction dat veel mensen in de technologische industrie zien als de opvolger van het internet van vandaag. Het is op dit moment slechts een visie, maar technologiebedrijven zoals Facebook streven ernaar om het dé plek te maken voor veel online activiteiten, zoals werken, spelen, studeren en winkelen. Facebook is zo overtuigd van het concept dat het zichzelf Meta hernoemt om zijn push om de metaverse te domineren te benadrukken.

De veelverkochte sciencefictionroman 'Snow Crash' gaf de wereld het woord 'metaverse'. RA.AZ/Flickr , CC BY

Metaverse is een samentrekking van meta, wat transcendent betekent, en vers, uit het universum. Sci-fi romanschrijver Neal Stephenson bedacht de term in zijn roman “Sneeuwcrash” uit 1992 om de virtuele wereld te beschrijven waarin de hoofdpersoon, Hiro Protagonist, socialised, winkelt en vijanden uit de echte wereld verslaat via zijn avatar. Het concept dateert van vóór “Snow Crash” en werd gepopulariseerd als “cyberspace” in William Gibsons baanbrekende roman “Neuromancer” uit 1984 .

Er zijn drie belangrijke aspecten van de metaverse: aanwezigheid, interoperabiliteit en standaardisatie.

Aanwezigheid is het gevoel daadwerkelijk in een virtuele ruimte te zijn, met virtuele anderen. Decennia van onderzoek hebben aangetoond dat dit gevoel van belichaming de kwaliteit van online interacties verbetert. Dit gevoel van aanwezigheid wordt bereikt door virtual reality-technologieën zoals op het hoofd gemonteerde displays.

Interoperabiliteit betekent naadloos kunnen reizen tussen virtuele ruimtes met dezelfde virtuele middelen, zoals avatars en digitale items. Met ReadyPlayerMe kunnen mensen een avatar maken die ze in honderden verschillende virtuele werelden kunnen gebruiken, ook in Zoom-vergaderingen via apps zoals Animaze. Ondertussen vergemakkelijken blockchain- technologieën zoals cryptocurrencies en niet- vervangbare tokens de overdracht van digitale goederen over virtuele grenzen.

Standaardisatie is wat interoperabiliteit van platforms en services over de hele metaverse mogelijk maakt. Zoals met alle massamediatechnologieën – van de drukpers tot sms – zijn gemeenschappelijke technologische standaarden essentieel voor wijdverbreide acceptatie. Internationale organisaties zoals de Open Metaverse Interoperability Group definiëren deze normen.

Waarom de metaverse belangrijk is
Als de metaverse de opvolger van internet wordt, is wie het bouwt en hoe, van groot belang voor de toekomst van de economie en de samenleving als geheel. Facebook wil een leidende rol spelen in het vormgeven van de metaverse, onder meer door fors te investeren in virtual reality. Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, legde in een interview uit dat hij van mening is dat de metaverse zowel niet-immersieve platforms als de huidige sociale media omvat, evenals meeslepende 3D-mediatechnologieën zoals virtual reality, en dat het zowel voor werk als ontspanning zal zijn.

Hollywood heeft de metaverse omarmd in films als ‘Ready Player One’.

Andere berichten deze week